Digiton

Web Analytics | Mobile | Internet | TV| Ads

Din Omvärld – Media v.39

leave a comment »

Veckans hetaste:
Stampen satsar 60 miljoner på webben
MetroXpress rustar för sälj både online och offline
Rock:a med MySpace Music
Android G1 är här!
Piratebay ska börja med streaming
Framtidens uppkoppling
 
———————————————————————————–
INVESTERINGSNYTT
———————————————————————————–
 
Stampen satsar 60 miljoner på webben
Målet med satsningen är att dubbla trafiken samt koordinera alla webbplatsers resurser till ett kraftpaket.
För pengarna har bland annat 47 lokaltidningar som ägs av Stampen och Mittmedia, samt Eskilstuna-Kuriren fått ett gemensamt webbsystem.
http://www.resume.se/nyheter/2008/09/24/stampen-satsar-60-miljoner/
 
CBS CEO har ett uppdrag – bidra till att papperstidningarna går under
CBS ska bli ett modernt mediaföretag och verktyget för det är CNET som man köpte för 1,8 miljarder dollar i maj. Men CBS CEO Les Moonves vill inte bara föra ut CBS på internet, han ser också en glädje i att bidra till papperstidningarnas fortsatta nedgång: ”One of the advantages of the Internet is we’re taking money away from the newspapers,”. I Wireds artikel kallas förövrigt traditionella tidningar för ”dead tree media”.
http://blog.wired.com/business/2008/09/les-moonves-wan.html
 
Dealen klar mellan Schibsted och Metro
19 maj utannonserades affären, 18 september fick den klartecken av konkurrensverket och den 24 september gick den formellt igenom. Svenska Schibsteds 350 miljoner i kontanter till Svenska Metro ger en värdering av Metro på 1 miljard kronor. Nu blir det nya annonspaket där Metro, Aftonbladet och SvD samarbetar.
http://www.newspaperinnovation.com/index.php/2008/09/24/metro-schibsted-deal-completed/
 
Bonnier köper in sig i sökmotor
Bonnier köper in sig i Workey AB, en sökmotor inom platsannonser. Det blir Bonniers första investering inom ramen för utvecklingsenheten B Vision.
http://www.workey.se/
 
VLT betalar över en halv miljard för Mitti

Det blir VLT, som numera kontrolleras av Stampen, som köper Gisab. I ett första läge betalar bolaget 400 miljoner kronor för 66,7 procent av aktierna.
http://www.resume.se/nyheter/2008/09/25/vlt-betalar-400-mkr-for-mi/
 
———————————————————————————–
PRINT
———————————————————————————–
 
Metro stäms för varumärkesintrång
Detaljhandelskedjan Metro Cash and Carry Group har redan tvingat tidningen Metro att byta namn i Ungern (till Metropol). Detaljhandelskedjan är verksam på 28 marknader och nu väntar ytterligare stämningar.
http://www.newspaperinnovation.com/index.php/2008/09/21/metro-sues-metro/#more-1600
 
MetroXpress rustar för sälj både online och offline
Danmarks största gratistidning kommer att satsa på sälj av annonser online och offline. Tidigare stod offline för den största intäkten.
http://www.fdim.dk/?pageid=53&messageid=1012
 
Skvallerkung skriver om kvällstidningarna
Daniel Nyhlén som tog skvallerpressen till nya höjder går nu till attack mot sina kollegor på kvällstidningarna Under bokmässan är han aktuell med boken ”Det svarta spelet”.
http://www.resume.se/nyheter/2008/09/24/skvallerkung-attackerar-kv/
 
Aftonbladet gör om kultursidorna
På bokmässan lanserade Aftonbladet sin nysatsning på kultursidorna.
http://www.resume.se/nyheter/2008/09/25/aftonbladet-gor-om-kulturs/
  
———————————————————————————–
INTERNET
———————————————————————————–
 
Rock:a med MySpace Music
Myspace lanserar en musiktjänst som ska konkurrera med bland andra Itunes. Nu drar tjänsten igång och flera stora musikbolag bidrar med artister och album. Myspace har tecknat avtal med bland andra Sony BMG och EMI om att leverera musik till tjänsten. Men tjänsten är än så länge bara för amerikaner.
http://music.myspace.com/
 
Google ökar försprånget inom sök
Google fortsätter att öka på den amerikanska sökmotormarknaden. I augusti tog företaget en andel på 63 procent, av totalt 11 miljarder sökningar, visar färska siffror.
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.181158
 
Life.com ska visa alla bilder som inte fått plats i tidningen

”Only three percent of the LIFE archive has been seen by the public,” säger LIFE.com’s editor Bill Shapiro. ”This site will put everything on display.” 10 miljoner bilder från tidningen Lifes arkiv ska laddas upp på sajten och gratis ska det vara.
http://www.marketingvox.com/photo-overkill-souped-up-image-search-characterize-lifecom-041132/?camp=newsletter&src=mv&type=textlink
www.life.com (inte lanserad ännu)
  
Aftonbladet ska bli modernare
Aftonbladet.se tar första steget i sin omdesign av sajten som ska bli mer sökbar och ge utrymme för nya annonsformat.
http://www.aftonbladet.se/
… läs mer om tankarna här.
http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=190481
 
Kiva lånar ut pengar till fattiga

Kiva låter dig som har lite extra tillgångar låna ut till personer sk mikro-lån. Lånen ska gå till entreprenörer som vill etablera verksamheter. Konceptet har varit mycket framgångsrikt.
http://www.kiva.org/about
… här kan du läsa om framgångssagorna.
http://www.kiva.org/app.php?page=businesses&action=listJournals
 
Sök nya intäkter
Snart kommer stora företag som traditionellt köpt medieutrymme skapa egna kanaler för sin marknadsföring.
http://www.medievarlden.se/Articletemplate.aspx?versionId=106006
 
New York times lanserar community
Timespeople har lanserats med stort ståhej. Inom tjänsten kan du rekommendera nyheter, tipsa andra användare och blogga dina upptäckter.
http://www.alleyinsider.com/2008/9/timespeople-the-new-york-times-social-network-launching-tonight
 
”Bloggvärldens stora politiska genombrott”
Stormen kring FRA är inte över Men bloggarnas engagemang har varit banbrytande för svensk politisk debatt.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/fralagen/article3393825.ab
 
Wikis grundare tycker till om nätföretag
Att vara ”real” är nyckeln till framgång enligt grundaren och skapa en produkt som inte ”suger”.
http://www.smartbrief.com/servlet/aaRedirect?url2=http%3a%2f%2fwww%2eadweek%2ecom%2faw%2fcontent%5fdisplay%2fnews%2fdigital%2fe3i98078f6e2a02095da09aa73054d1a6ec&id2=aa briefId aa&id3=aa lid aa&id4=14F07118-5B39-454C-

AAF4-9295D5A663B0&id5=CB07D0D9-CF47-4F0D-AF24-213D0481A75F
   

———————————————————————————–
MOBIL
———————————————————————————–
  
Rikta kameran få info direkt i displayen
Rikta en kameramobil mot ett objekt i din omgivning, och få tillgång till relaterad information och tjänster direkt i din mobil. Inom kort lanserar Nokia sin beta-tjänst.
http://gizmodo.com/5053570/nokias-point-and-find-head+up-display-for-life-is-launching-in-beta
  
Mobilmarknadens nya livscykel

Med iPhone och nu senast G1 (Googles mobilplattform) har vi nu sett förvandlingen från enkla mobiltelefoner till minidatorer i var mans hand.
http://www.crunchgear.com/2008/09/23/the-g1-almost-perfect/
 
Android G1 är här!
Några av Androids egenskaper är: Inbyggt kompass, GPS, sensor, öppen marknadsplats (likt iPhones App:store) m.m.
http://www.techcrunch.com/2008/09/23/touching-the-android-its-no-iphone-but-its-close/
… här kan du se hur den fungerar.
http://www.youtube.com/watch?v=inRMILwJa-U
  
Iphone är framtiden inom sök

Den nya kategorin mobiltelefoner som idag leds av iPhone är framtiden för Sök enligt de experter som samlades i Stockholm på SMX konferensen.
http://www.idg.se/2.1085/1.181669
 
———————————————————————————–
TV/VIDEO
———————————————————————————–
  
TV-såpan blev en webbsuccé
Andra avenyn är en av SVT:s allra största succéer någonsin – på nätet. Under premiärveckan 2007 såg 140 000 den streamade webbsändningen av Andra avenyn. Ett halvår senare hade programmet en miljon webbvisningar i veckan.
hhttp://www.gt.se/noje/1.1086990/tv-fiaskot-gor-succe-pa-natet
 
Piratebay ska börja med streaming
Ryktet säger att torrentjätten ska snart börja streama video och ljud.
http://thepiratecity.org/
 
Vad ska vi med mobil-TV till?
Trots satsningar på OS och olika programpaket finns just nu finns varken rätt innehåll eller bra affärsmodeller för tv i mobilen. Några analytiker tror att det stora genombrottet kommer först om 2 år.
http://www.idg.se/2.1085/1.181543
…enligt MTG vill man se samma sak på mobilen som på TV.
http://www.idg.se/2.1085/1.181737
 
Webb-TV komedi med Friends stjärnan Lisa Kudrow

Medialandskapet är som bekant i förändring: Nu lanserar bilmärket Lexus en komediserie på nätet med Lisa Kudrow i huvudrollen.
http://www.hollywoodreporter.com/hr/content_display/technology/news/e3i324d533915afe51bf2c6badd05dd7232
 
———————————————————————————–
ANNONS
———————————————————————————–
   
Aftonbladet, SvD och Metro introducerar tre nya annonssamarbeten 
Tre annonspaket ingår i samarbetet. Från den 6 oktober erbjuder Aftonbladet och Metro marknaden ett rikstäckande paket som blir ett komplement till Aftonbladets befintliga erbjudanden. Två ytterligare annonspaket börjar säljas och de kommer att säljas via Annonsdax. Det är ett annonspaket för nöjesannonsmarknaden i Stockholm med Aftonbladet och Metro. Det andra är ett erbjudande som Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Metro skapar för detaljistannonsmarknaden i Stockholm.
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=942862&fn=wkr0003.pdf
 
Öka klicken med 25-50%
Marketing sherpa har tagit fram sju saker du kan göra för att öka klicken på banners.
http://lsvp.wordpress.com/2008/09/25/seven-ways-to-boost-your-click-through-rates-25-50/
 
———————————————————————————–
KONSUMENT & TRENDER
———————————————————————————–
    
47% av tonåringarna kan skriva SMS med slutna ögon (USA)
Kanske inte världens viktigaste kunskap, men ett talande exempel för hur integrerad mobilen är i ungdomars liv. 57% av ungdomarna anser att mobilen är den viktigaste delen i deras sociala liv. Följaktligen säger nästan lika många att deras sociala liv skulle upphöra (!) eller bli sämre utan mobilen.
http://www.marketingvox.com/cell-phones-key-to-teens-social-lives-47-can-text-with-eyes-closed-041119/?camp=newsletter&src=mv&type=textlink
  
———————————————————————————–
ÖVRIGT
———————————————————————————–
   
Framtidens uppkoppling
Internet har revolutionerat våra liv men vi har ändå bara sett början på den revolutionen. Frågan är vad som kommer att hända när alla har tillgång till hela internet i fickan var som helst. Och när alla kan hålla koll på varandra genom superbilliga sändare och mottagare.
http://www.idg.se/2.1085/1.173411
   
Chrome dyker i popularitet
Enligt en ny kartläggning börjar Chrome tappa fart. Webbläsarens andel ligger på cirka 0,77 procent.
http://www.idg.se/2.1085/1.181550

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: